Direkt zum Inhalt

Josef Šíma. Mezisvěty

Výstavní síň Masné krámy
Autor
Alena Pomajzlová
Kurátor
Petra Kočová

Josef Šíma (1891–1971) se do výstavních síní Západočeské galerie vrací po téměř šedesáti letech. Odkazem na jeho první výstavu jsou v té současné návrhy k vitrážím ze šedesátých let, které představují i jakousi časovou spojnici s malířovými začátky ve Francii. Tehdy se ocitl v jiném světě a jeho tvorba začala reagovat na nové vizuální a myšlenkové stimuly. Šíma se však nepřipojil k žádnému z tehdy dominantních proudů – vždy je nějakým způsobem překračoval. Bez zábran slučoval avantgardu s tradicí, formální výtvarné experimenty s literárními odkazy či filozofickými myšlenkami, konkrétní vidění věcí s univerzálními otázkami, vážné umění s banalitou a humorem. 

Název výstavy – Mezisvěty – proto odkazuje ke střetům a prolínání různých oblastí v Šímově tvorbě: v první řadě proměnily malířův výtvarný jazyk podněty mezinárodní umělecké komunity Paříže (zejména Max Ernst, Piet Mondrian, Giorgio de Chirico, Georges Ribemont-Dessaignes, Pierre Jean Jouve); k tomu se přidaly dadaistické impulsy propojené s populární kulturou, a zejména exkursy do světa poezie. Ty byly podpořeny nejen inspirujícím přátelstvím s básníky, ale také teoretickými úvahami na téma struktury básnického jazyka, o níž Šíma hovoříval s lingvistou Romanem Jakobsonem při svých návštěvách Prahy. Jakobsonovy detailní analýzy jazyka poezie a zkoumání vzájemných vztahů, zejména výklad zdánlivě nelogických spojení a vrstvení významů, se tak mohly bezprostředně odrazit ve struktuře Šímových maleb. Navíc z druhé strany nabídly, jak ukazuje publikace k výstavě, lákavou možnost jiných cest při pozorování, srovnávání a interpretacích Šímových děl. 

Kromě zásadních Šímových obrazů a kreseb výstava výběrově připomene ve vzájemném dialogu také další osobnosti tehdejší české i zahraniční výtvarné scény (jsou to např. Jindřich Štyrský, Jan Zrzavý, František Kupka, Max Ernst, Giorgio de Chirico). 

Vystavená díla jsou zapůjčena ze zhruba dvou desítek významných českých veřejných i soukromých sbírek (NGP, MG, GASK, GHMP, PNP, AJG, GMU v Hradci Králové, GU Karlovy Vary ad.) a také se zastoupením sbírek zahraničních (Centre national des arts plastiques, uloženo v Musée des Beaux-Arts, Reims, Staatsgalerie Stuttgart aj). 

Autorka koncepce Alena Pomajzlová přednáší na Semináři dějin umění Masarykovy univerzity, kde se zabývá se českým moderním uměním a jeho vztahy se zahraniční tvorbou. Projekt připravuje ve spolupráci s Markétou Theinhardt z pařížské Sorbonny, která se věnuje českému a francouzskému umění a v minulosti zpracovávala zejména dílo Františka Kupky, a Tomášem Glancem z Universität Zürich, jenž se bude věnovat souvislostem s analýzami poezie Romana Jakobsona.

 

Záštitu nad výstavou převzal ministr kultury České republiky Martin Baxa.

Hlavním mediální partnerem výstavy je Česká televize.

Josef Šíma, Modrá krajina, 1932, ZČG Ilustrace (3) z knihy Pierre Jean Jouve, Beau regard, 1927 Josef Šíma, Lodě v přístavu, 1922, ZČG
Josef Šíma, Čtyři krajinářské studie (3), 1929, ZČG Josef Šíma, Torzo v krajině, 1936, ZČG
Josef Šíma, Mlno, 1929, ZČG