Obrazy krásy a spásy. Gotika v jihozápadních Čechách
PUBLIKACE JE VYPRODANÁ.
Výpravná kniha přináší vůbec první souhrnné zpracování gotického umění v jihozápadních Čechách.
Velice bohatá umělecká kultura oblasti povodí Úhlavy a horního toku Otavy dosáhla vrcholu na přelomu 15. a 16. století v objednávkách Půty Švihovského z Rýzmberka a Zdeňka Lva z Rožmitálu a zejména v sochařské tvorbě vynikajícího anonyma nazývaného Mistr Zvíkovského Oplakávání. Kniha vznikla díky novému rozsáhlému a soustředěnému uměleckohistorickému i archivnímu výzkumu. Reprezentativní výběr gotického umění vyplývá z jejich umělecké kvality a výkladových koncepcí jednotlivých badatelů. Velký důraz je kladen na sledování objednavatelské činnosti zdejší šlechty a měšťanských elit. Kniha koncipovaná a redigovaná odborníky z Ústavu pro dějiny umění FF UK v Praze a ze Západočeské galerie v Plzni zahrnuje studie k historickému a kulturnímu vývoji, uměleckohistorické studie a katalog zpracovávající nejvýznamnější díla architektury, sochařství, malířství a uměleckého řemesla, a to v rámci oddílů Města, Sakrální architektura, Hradní architektura, Desková a nástěnná malba, Knižní malba, Sochařství a Užité umění, a dále několik exkurzů, které se napříč uměleckými druhy zaměřují na funkci, ikonografii nebo problematiku autorství a dílenského provozu (Sakrální interiéry, Oplakávání Krista – téma a dílna). Publikace je doplněna podrobnou bibliografií, jmenným a místním rejstříkem a uzavřena anglickým resumé.
Oblast jihozápadních Čech odpovídá přibližně historickému území Prácheňského kraje a kraje Plzeňského v oblasti Klatovska. Ve středověku ovlivňoval kulturní vývoj tohoto území jeho specifický geografický charakter s drsnějším klimatem ve vyšších polohách a rozdrobenou kolonizací, a současně blízkost zemských hranic, podněcující rozvoj přeshraničního obchodu a zakládání obchodních tras, jež vedly hluboko do vnitrozemí. Historické osídlení se vázalo na horní toky řek Otavy a Úhlavy, proudících z hraniční zemské oblasti v centru Šumavy.
Značnou část majetkově rozdrobeného území scelila v poslední třetině 15. století majetková expanze rodu Švihovských z Rýzmberka, který byl příbuzenskými a politickými vazbami propojen s dalšími šlechtickými rody, především s Rožmitály, Černíny z Chudenic a s pány z Dolan a Rýzmberka. Právě tyto rody se staly největšími mecenáši a donátory uměleckých děl v jihozápadních Čechách a jejich umělecká reprezentace dosáhla v rámci jagellonského Českého království té nejvyšší úrovně. Významné umělecké realizace vznikly i na základě objednavatelské aktivity v prostředí královských a poddanských měst jihozápadních Čech, zejména utrakvistických Klatov, Horažďovic náležejících Švihovským, Sušice a horního města Kašperské Hory. Sochařské tvorbě v jihozápadních Čechách jagellonské doby dominuje produkce dílny Mistra Oplakávání Ktrista ze Zvíkova, jejíž charakter a vztah k tvorbě dílny Mistra Oplakávání ze Žebráka předkládaná publikace aktuálně zpracovává.
Kniha, jejíž redakce se ujali Michaela Ottová z Ústavu pro dějiny umění FF UK v Praze a Petr Jindra ze Západočeské galerie v Plzni, navazuje na stejnojmennou výstavu, která proběhla v Západočeské galerii v Plzni a v Národní galerii v Praze, a již inicioval Jan Royt. Obsahuje studie k historickému a kulturnímu vývoji, uměleckohistorické studie a katalogová hesla pojednávající architekturu, sochařství, malířství a umělecké řemeslo, a rovněž čtyři exkurzy přibližující liturgický kontext, funkci a ikonografii uměleckých děl i problematiku díla Mistra zvíkovského a Mistra žebráckého Oplakávání. Jednotlivé příspěvky zpravoval tým odborníků z předních badatelských institucí Knihu vydalo nakladatelství Arbor Vitae a Západočeská galerie v Plzni ve spolupráci s Filosofickou fakultu Univerzity Karlovy v grafické úpravě Jana Dienstbiera a Heleny Šimicové-Dienstbierové.