Publikation

Mnichov – zářící metropole umění 1870-1918 / München – leuchtende Kunstmetropole 1870-1918

Autor: 
Eva Bendová
Aleš Filip
Veronika Hulíková
Ivana Jonáková
Gerhard Leistner
Šárka Leubnerová
Roman Musil
Helena Musilová
Alena Pomajzlová
Caroline Sternberg
Ute Strimmer
Markéta Theinhardt
Sandra Uhrig
Tomáš Winter
Roman Zieglgänsberger
Editor: 
Aleš Filip
Roman Musil
Nakladatel: 
Studio JB v Lomnici nad Popelkou a Západočeská galerie v Plzni
Grafická úprava: 
Jaroslav Bárta
Matěj Bárta
Vazba: 
pevná vazba
Další popis: 
168 obrázků, česky / německy
Rok vydání: 
2015
ISBN: 
978-80-86415-99-4
Počet stran: 
243
Cena: 
750

Vydáno ke stejnojmenné výstavě, která tvořila jeden z hlavních projektů programu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.

Na výstavě byli zastoupeni umělci představující slavnou malířskou mnichovskou školu, mnichovský Jugendstil a avantgardní hnutí skupiny Der Blaue Reiter. Jsou  mezi nimi jména jako Carl Theodor von Piloty, Gabriel von Max, Franz von Lenbach, Wilhelm Leibl, Franz von Stuck, Vasilij Kandinskij, Alexej von Javlenskij nebo Paul Klee.

Výstava zahrnovala i tvorbu českých umělců působících v Mnichově té doby – Václav Brožík, Alfons Mucha, Joža Uprka, Jakub Schikaneder, Emanuel Krescenc Liška, Ludvík Kuba, Jan Autengruber a další.

Mnichov se stal v druhé polovině 19. století jedním z hlavních evropských uměleckých center, když se zejména malířství Mnichovské školy stalo mezinárodně uznávaným a oceňovaným fenoménem. Mnichov byl vyhledáván mladými umělci z celého světa, mezi nimiž měla silné zastoupení česká komunita. Umělci z českých zemí tam získávali vzdělání buď na Akademii umění, nebo v soukromých výtvarných školách. Mnichov pro ně představoval alternativu k pařížskému školení, nebo jeho předstupeň, v rámci střední Evropy však předstihl další místa uměleckého vzdělání, jakými byly Praha, Vídeň, Berlín a jiné. Po nástupu secese v 90. letech 19. století se specifický koncept Mnichovské školy transformoval do pluralitního spektra uměleckých tendencí, pro české výtvarné umělce byl však Mnichov až do konce „dlouhého 19. století“ za I. světové války nadále mimořádně přitažlivý.

Termín „zářící metropole umění“ v názvu knihy je převzat ze známé novely Thomase Manna Gladius Dei z roku 1902.