Paralely moderní hudby a výtvarného umění IX: Rok 1964

Místo: 
přednáškový sál, Pražská 13
Datum: 
16/04/2019 - 17:00

Rok 1964

IX. díl přednáškového cyklu, přednáší Eva Bendová a Zdeněk Raboch.

Výtvarné umění
V roce 1964 se odehrálo na mezinárodní výtvarné i hudební scéně několik zásadních událostí. První vystoupení německého umělce Josepha Beuyse v rámci Festivalu nového umění v Cáchách předznamenalo jeho prorocká slova o budoucnosti: "umělec může být každý" a způsobilo jako první umělecká angažovaná performace hloubkový zásah policie. Zároveň monumentální vystoupení Andy Warhola na Světovém veletrhu
v New Yorku úzce propojilo umění s reklamou, vzniklo „umění bez patosu".
V Československu, konkrétně v Praze byl v květnu tohoto roku uveden do provozu most
tzv. 1. etapy přestavby železničního uzlu. Stal se dominantou tratě, 910 m dlouhý branický most přes Vltavu pro pěší a železnici dostal název most Inteligence.

Hudba
V říjnu se v NYC v Judson Hall koná festival free jazzu. Klavírista Oscar Peterson vydal LP desku Suite Canadiana. Mocný úvodní akord ve skladbě A Hard Day's Night skupiny Beatles se zapsal do historie hudby. Bylo založeno sdružení Jazz Composers Guild. První opravdovou a ve světě uznávanou rockovou skupinou, která u nás koncertovala, byla rhythm and bluesová kapela Manfred Mann. Na podzim v roce 1965 navštívila tehdejší Československo. V té době už měla za sebou několik celosvětově úspěšných hitů, z nichž největší ohlas sklidila skladba Do Wah Diddy Diddy z roku 1964. Jazzový trumpetista a zpěvák Louis Armstrong dostal nabídku na turné po zemích východního bloku, tábora socialismu, během kterého v následujícím roce navštíví i Československo.