Okruh III. Svět dětství a mateřství. Vkusu dobového umění vyhovovalo líčení matky a dítěte v jejich společném potěšení a spokojenosti. Téma zachycuje jeden z obrazů českého rezidenta ve Vídni, propojující mateřské štěstí s idylou hrajících si venkovských dětí...
Kopaná
Okruh IX. Péče o tělo jednotlivce i kolektivu a radost z pohybu. Mnoho z předáků českých modernistů se neubránilo přitažlivosti kopané. Mezi ně patří i Jan Preisler, který své ztvárnění sportovního souboje uspořádal tak, že brankou zvýraznil hranici mezi aktéry střetnutí a brankářem. Prostor branky je v tomto obraze vyhrazen hráči – divákovi, soustředěnému na dění před ním a připravenému do něj zasáhnout.
Pařížští zvědavci - Před loutkovým divadlem
Okruh V. Svátky, slavnosti a zábavy. Přitažlivost výjevů ze svátečního dění ve veřejném prostoru zvyšovalo jejich sugestivní malířské pojetí. Mezi látky toho druhu od počátku 19. století až po jeho závěr patřilo zobrazení městských trhů, coby typického prostředí veřejného života...
Dívka v řepném poli - Motiv z Roztok
Okruh II. Zasnění, odpočinek, zahálka a nuda. Salonní malířství sledovalo mezi jiným dobovou obnovu kultu venkova s jeho sklonem k restaurování idyly. Nakonec tehdy i malíři stinných stránek života dokázali běžnou lidskou existenci poetizovat, například s odkazem na alegorie jara...
Na nábřeží Ponte Margherita
Okruh III. Svět dětství a mateřství. Obraz od Beneše Knüpfera zahrnuje trojici hrajících si dětí, byť je pojmenován podle nábřeží Tibery, na němž se výjev odehrává. Pozdní tvorba malíře často vtahuje fyzického diváka uspořádáním obrazu do malovaného děje...
Splav (studie k Jezu u Palackého mostu)
Okruh IX. Péče o tělo jednotlivce i kolektivu a radost z pohybu. S přelomem století se v malířství ujal výjev chlapeckého koupání v lesním potoce, zejména úspěšnou sérií obrazů Antonína Hudečka...
Vesnický fotograf
Okruh IV. Živé obrazy a fotografování jako událost. Tvorba fotografů pomáhala čas pozastavit nebo jej vrátit, pro jejich publikum zaznamenat vzácný okamžik nebo se vytrhnout ze všednodennosti...
Černohorská domácnost
Tento obraz je zástupcem okruhu III. Svět dětství a mateřství. Jaroslav Čermák při obrazu matky s dětmi vyhovuje přístupu umění reflektujícímu mnohočetnost rodiny, sociální vrstvu i širší aktuální poměry doby...